Projecten vol spanning
prototype
retrogames
zx-spectrum

Kempston Joystick Interface

Wat als je een Kempston joystick-interface nodig hebt? Dan bouw je er gewoon een. 😅

De Kempston-interface is een eenvoudige manier om een digitale joystick aan te sluiten op de ZX Spectrum. Ze maakt gebruik van de Z80 I/O-adresruimte en plaatst de joystick-status op de databus wanneer op een specifiek adres wordt gelezen (vaak adres $1F = 00011111).


Het schema

Het schema toont een klassieke Kempston-interface opgebouwd met logische IC's: een 74LS138 (3-naar-8 decoder), een 74LS366 (buffer), en een 9-pins D-sub voor de joystick.

werking

1. Joystick

  • Een standaard Atari 9-pins joystick is aangesloten (S2).

  • Richtingsschakelaars en vuurknop (pinnen 1–6, 9) zijn verbonden via pull-up weerstanden (R1–R5).

  • De joystick schakelt naar massa wanneer een richting/knop wordt ingedrukt → actieve laag.

2. Decoder (74LS138 - U1)

  • Adreslijnen A5, A6, A7 en controlesignalen M1, IORQ, RD worden gebruikt om de juiste leesoperatie te detecteren.

  • Als adres 00011111 ($1F)` en de juiste leesvoorwaarden gelden (IO-read), wordt uitgang O0 laag.

3. Buffer (74LS366 - U2)

  • Verbindt joystickstatus met datalijnen D0–D4 (richtingen + vuur).

  • Ingangen I1–I5 zijn verbonden met joystickschakelaars.

  • Uitgangen O1–O5 geven de actieve lage signalen door op de databus.

  • De enable-lijnen (E1 en E2) worden geactiveerd door de uitgang van de 74LS138 (O0 → active low).

NB: Met een kleine aanpassing is een 74LS244 ook bruikbaar in dit schema.

Zoeken in de website

Gevonden: